Monday, August 29, 2011

Bisikan Nurani, Baitul Muslim dan Salam Lebaran

Ceit! panjang giler tajuk. Tapi InsyaAllah, aku tak gile. Percayalah. Ni adalah salah satu propaganda untuk memancing para pengundi pengunjung diluar sana. “Buat ape?” ok, no reason. Ese sobana eh nak layan lagu err bawah ni. Sekali sekala.
 

“Dinikahi seorang wanita itu kerana empat perkara. Kerana AGAMAnya, HARTANYA, KETURUNANNYA, dan keCANTIKannya..” “…Maka pilihlah yang BERAGAMA, Nescaya beruntunglah kedua tanganmu..” [Abu Hurairah]

Maksud kepada lagu ni apa yang dapat aku hayati ialah satu sebuah sketsa kehidupan seorang pemuda. Pertemuan yang dikala singkat itu telah membibitkan satu ukhuwah dan silaturrahim yang mesra hingga akhirnya membawa kepada jinjang pelamin. Mabruk alaik. Semoga aku kita dapat membina baitul muslim idaman hati.

Nota kaki:

Penglipur Lara

Duhai insan bernama kekasih

Pertemuan kita di suatu ketika

diselimuti keindahan dan

kebesaran yang Maha Esa

Ku mengenalimu tanpa kau sedari

dalam perjuangan kita sehari-hari menuntut ilmu…

kegigihan dan kesungguhanmu

kejernihan wajahmu wahai kirana

keturunan terpilih

kesederhanaanmu

pelbagai kebaikan dapat kulihat

dari peribadimu…

Namun aku lebih tertarik kerana…

keteguhan agamamu

Ku yakin perasaan yang lahir terhadap

diriku adalah anugerah Yang Maha Esa

Namun segalanya berubah di saat aku

meluahkan rasa…

kau terdiam lalu menjauhkan diri

Perubahan lakumu membuatkanku pasrah.

Lalu ku berserah dan

mengharapkan hikmah dariNya…

Meskipun jauh di sudut hati aku masih mengharap..

dan masa terus berlalu…

kita kian jauh…

“Aku berserah diri sepenuh hati pada-Mu

Ya Rabbi. Semoga Engkau memberi kekuatan

sebagai ganti kelemahan dan

memberi kecukupan dari segala kekuranganku..”

Hinggalah disuatu ketika

kau mengirimkan berita

disaat engkau beristikharah

rupanya engkau menyimpan rahsia cinta Agung

Dan akhirnya kita bersatu

disaat cinta berputik

hatinya memuji Tuhan

Disaat rindu mengusik

Rasul menjadi pilihan…

p/s: Dikesempatan ini juga aku nak mengucapkan Salam Aidilfitri 1432h buat semua muslimin dan muslimat yang beragama Islam dan yang juga mengenali diri ini.


Salam dihulur maaf ku
pohon buat semua rakan2..
Disini, ku ingin mengucapkan
Selamat Hari Raya dan juga
ingin meminta maaf sekiranya ada:
TERkasar bahas,
TERsilap bicara,
TERmarah yang tak kena,
TERtanya tak tentu hala,
TERsasul yang tak sengaja,
TERpukul kat mana-mana,
TERpekik di telinga,
TERhantuk di kepala,
TERpinjam harta benda,
TERmoody tak semena-semena,
TERumpat bila-bila,
TERusik yg sengaja,
dan segala macam ‘TER’ lagi
Maaf Zahir & Batin! (。◕‿◕。)

No comments:

Post a Comment