Sunday, August 12, 2012

Diriku bagaikan Murabbi?

Bagaikan tidak percaya tatkala diri dipilih menjadi seorang naqibah. Berhari-hari diriku sukar untuk melelapkan mata dan terasa berdebar saja hati ini kerana risau memikirkan amanah yang berat yang harus dipikul ini. Ianya bukanlah suatu yang perlu dibanggakan tetapi ini adalah ujian untukku yang lemah ini.


Rasulullah saw. bersabda, “Tiada iman pada orang yang tidak menunaikan amanah; dan tiada agama pada orang yang tidak menunaikan janji.” (Ahmad dan Ibnu Hibban)


Buat adik-adikku, akak menganggap adik-adik adalah amanah yang besar yang telah Allah kurniakan kepada akak. Akanku pegang dengan erat dan takkan ku lepaskan ia bagai layang-layang yang terputus talinya yang akhirnya hilang entah ke mana..

Andai dirimu jatuh, akan ku sambut dengan teguh. Andai dirimu dirundung masalah, diriku juga bersedia menjadi pendampingmu tatkala susah atau senang. Andai kata kita ditemukan lagi di akhirat nanti, ku berharap agar diriku dan dirimu bersama bergandingan menuju ke syurga nanti. InsyaAllah... we are sisters till JANNAH! (◕‿◕)っ

Diriku berharap agar adik-adik yang bakal bersama-samaku nanti akan berjaya menjadi seperti serikandi-serikandi Islam seperti Saidatina Khadijah, Saidatina Aisyah, Saidatina Fatimah Az-Zahra, Rabiatul Adawiyah. InsyaAllah…=) Chaiyok anak-anakku!!


“Sahabat yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

 
        
Semoga kita semua dapat menjadi sebaik-baik sahabat, UKHUWAH FILLAH insyaAllah TILL JANNAH… Dengan kekuatan dan kudrat yang dianugerahkan oleh Allah ini, selagi nyawa masih di badan, akanku jalankan amanah sebagai seorang khalifah di atas muka bumi ini dengan sebaik-baiknya. Dengan izin dari Allah..


Ingatlah, ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, Sesungguhnya Aku akan menciptakan di muka bumi seorang khalifah. Para malaikat serentak berkata, Apakah Engkau hendak menciptakan di muka bumi (makhluk) yang akan melakukan kerusakan dan akan menumpahkan darah di dalamnya, padahal kami senantiasa bertasbih dengan menyanjungMu dan mensucikanMu? Seraya Allah menjawab, Sungguh Aku lebih mengetahui apa-apa yang tidak kalian ketahui. (QS. Al-Baqarah ayat 30).

Shared



p/s: ingat ye pesan akak ni, ta mo nakal-nakal. Belajar bersungguh-sungguh. Akak baru sedar akan kepentingan komitmen baru-baru ini. Jangan malas-malas pergi usrah. erm.. sejak bile aku jadi akak nih? emph..bedal je la