Tuesday, March 15, 2011

[Cerpen] Bermalam di katil lelaki

Alkisah di sebuah ipta awam di johor, terdapat sekumpulan pelajar membuat rombongan ke sebuah tempat pelancongan yang menjadi destinasi menarik. Bila sampai  di tempat yang di tujui, salah seorang pelajar telah meneroka suatu tempat yang menarik minatnya untuk melihat. Tempat itu sangat indah dan tidak pernah dilalui oleh sesiapa pun. Maka pelajar tadi menjadi asyik dan terpukau dek keindahan suasana dan panorama alam sekeliling tadi. Pada awalnya, mereka bergerak dalam suatu kumpulan berjalan-jalan menghayati keindahan alam. Namun lebih kurang sejam mereka mula berpecah ke destinasi masing-masing.

Nak di jadikan cerita, pelajar perempuan tadi yang begitu asyik dan terpesona dengan keindahan alam, tanpa disedari telah tertinggal. Manakala rakan-rakannya yang lain semua sudah berada di dalam bas, dan bertolak untuk pulang.

Maka pelajar tadi mula panik dan hilang kewarasan akal. (tak jugak, tapi dek terlampau panik maka beliau pun menjadi sangat gabra) Pelajar tersebut sangatlah cemas dan mula menjerit sekuat hati mereka dia. Namun hampa.

In a nutshell, dia mula bertekad untuk mencari jalan keluar dari tempat berkenaan dan menuju ke sebuah perkampungan nelayan yang sangat kecil. Lima jam berjalan sehinggalah hari senja berlabuh, namun dia masih belum menemui sesiapa pun. Maka mulalah dia berasa letih dan menangis memanggil mak dan ahli keluarganya yang lain.

Pusing punya pusing, akhirnya nampaklah satu pondok kecil ni yang sangat usang. Then, dia pergilah ketuk pintu tu. Keluarlah seorang pemuda yang beranggaran umur lingkungan awal 20-an dan bertanya pemuda tersebut: “Siapa kamu?” Pelajar tersebut menjawab bahawa dia telah tertinggal bas rombongan dan tidak tahu cara bagaimana nak pulang. Pemuda tadi membalas bahawa tempat yang ingin ditujuinya berada di selatan manakala tempat mereka berada di utara dan di sini memang tidak di diami sesiapa. Maka menangislah pelajar ni bagai orang hilang akal.

Disebabkan terlampau kesian dan hari pun dah beransur malam, maka lelaki tu menyuruh pelajar tadi bermalam di pondok buruknya sementara menunggu subuh menjelang. Pelajar itu di suruh tidur atas katil pemuda tersebut manakala pemuda tadi tidur di atas lantai berhamparkan kain je dan sehelai kain lain di gantung sebagai penghadang tempat tidur antara dia dan pelajar tersebut.

Lelaki tadi duduk di penjuru pondok dan membaca buku. Yang pelajar tu tutup seluruh badan dia dengan kain gebar menahan menangis dek takut dan tak henti matanya mengawasi lelaki misteri tu. Tiba-tiba lelaki tu tutup buku dan pergi kat lilin yang menyala dan membakar jarinya satu persatu.

Pelajar tadi apalagi, bertambah kecut perut takut kerana berfikir bahawa lelaki tersebut mengamalkan ilmu songsang.. mengeletar giler maut… Maka kedua-duanya tidak tidur sehingga pagi…
Bila menjelang pagi lelaki tersebut menghantar pelajar tadi ketempat asalnya.

Bila dah sampai rumah, pelajar tadi pun menceritakan apa yang terjadi kat mak ayah dia. Ayah pelajar tu dengan seribu satu persoalan mengesyaki sesuatu berlaku, sebab tengok anak dia nampak sakit, pucat lesi dan takut amatlah sangat.
Si bapa pun pergi ke tempat yang dimaksudkan anaknya tu. Menyamar sebagai pemburu yang tersesat dan bertanya tempat tuju. Dalam hati si bapa tadi hairan tengok jari jari tangan lelaki tadi berbalut dan bertanya kenapa…

So lelaki tu pun cerita bahawa dua malam lepas datang seorang perempuan cantik elok paras rupa untuk tumpang bermalam dipondok beliau. Dan sudah tentu pada ketika itu syaitan iblis sudah berada bersama mereka. Disebabkan takut terjadinya perkara yang tidak diingini berlaku, beliau membakar jarinya satu persatu supaya dapat menghindarkan diri dari berfikir memperkosa perempuan tersebut.

Mendengar penerangan lelaki tersebut si bapa mempelawa lelaki berbalut jari itu datang kerumahnya dan berhajat mengahwinkan anaknya kepada lelaki tersebut.., tanpa pengetahuan lelaki tu yang bahawasanya perempuan yang akan dikahwininya adalah perempuan yang menumpang tidur di katil nya 2 malam yang sudah…


MORAL CERITA :
Apabila kita nak lakukan dosa, cubalah kita letakkan tangan kita di atas api. Jika kita mampu menahan kepedihan api tanpa rasa sakit, lakukan dosa tersebut TETAPI jika kita tak mampu.
Ingatlah bahawasanya api di dunia ini telah di hilangkan bisa neraka selama beribu2 tahun baru diletak di dunia ni, dan cuba kita bayang dan rasakan kepedihan api sebenarnya iaitu Api Neraka..

sumber dari syok.org dan di olah penulis di sini. n_n