Saturday, December 31, 2011

Mandul ?

Seputar bila perkataan ini terlintas dihati, apa yang terlekat diminda? Okay, jangan bayangkan…

Pernah tak sahabat mendengarkan Iman Yang Mandul?

Kita selalu dengar bahawa perempuan yang tidak dapat melahirkan zuriat adalah perempuan yang mandul. Namun, pernah dengar tak istilah iman yang mandul? Iman yang mandul bukan bermaksud tiada iman, tapi imannya tidak dapat melahirkan cabang-cabang iman yang lain dan tidak dapat melahirkan amal. Itulah iman yang mandul.

Jika kita perasan, keimanan yang kuat kepada Allah akan membuahkan kepada keimanan yang lain. Semakin dalam keimanan kita kepada Allah, semakin kita yakin akan rukun iman yang seterusnya.

Namun jika iman kita mandul, kita percaya bahawa Allah akan menghitung setiap amalan kita, namun kita tidak dapat mencegah diri daripada melakukan dosa.Kita percaya perjuangan Rasulullah itu benar, tetapi kita tidak pun mengangkat perjuangan Rasullullah S.A.W dalam kehidupan kita. Kita tidak meneruskan pun perjuangan Baginda. Itulah iman yang mandul. Iman yang tidak dapat melahirkan penghayatan dalam kehidupan kita.

Sebahagian kita mungkin mengikut usrah, menjalani tarbiyyah, tahu mehnah dan tribulasi dalam berdakwah, tetapi kita tidak mampu berdiri dengan kefahaman kita dan menterjemahkan dalam bentuk amal dalam kehidupan kita.Itulah keimanan yang mandul sebenarnya.

Sesungguhnya keimanan itu memerlukan bukti. Jika bukti kesuburan pokok adalah buahnya, maka buah kepada iman adalah amal yang sohih. Dan ianya hanya terbukti selepas diuji.

“Apakah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata : “Kami beriman,” sedangkanmereka belum diuji.” (Al-Ankabut, 29:2)

Iman yang mandul ialah iman yang tidak dapat melahirkan amal, iman yang mandul adalah iman yang merasakan bahawa kita sudah cukup kuat, keimanan kita sudah cukup ampuh, kita menyatakan bahawa kita yakin perjuangan Rasulullah itu benar… tetapi kita tidak dapat aplikasikan ISLAM secara benar dalam kehidupan….. ITULAH IMAN YANG MANDUL.

Iman yang membuahkan akhlak dan amal yang ikhlas adalah sebenar-benar tanda kita beriman. InsyaAllah, let’s the first kick goal to Jannah’s victory.

Shared.

Kbye.

313437_170640486358551_170258003063466_329434_186464200_n

3 comments:

  1. Mandul lawannya subur.

    Pilih yang terbaik.. insyaAllah.. ^_^

    ReplyDelete
  2. maafkan sahabat sebab lambat respon.. insyaAllah.. mohon doanye sume.. n_n

    ReplyDelete