Saturday, March 3, 2012

Aurora senja

Katak si katak lompat, LOMPAT!!
Lompat lah tinggi tinggi, TINGGI!!
Cepatlah adik cepat…
Mari kita mengulangkaji… (kuang x3)

Haha. Sebenarnye ambe nak update waktu tarikh 29 Februari 2012. Bukan senang nak jumpa tarikh ni. 4 tahun sekali. Namun apakan daya.., kena tunggu 4 tahun lagi la gamaknya. Waktu ni, pergi hantar kawan ke Phuket, Thailand, Seoul, Korea. Exchange student. Kalaulah dulu aku belajar bersungguh-sungguh, hmmph. Semoga si dia selamat disana.. kalau jumpa Yoon Eun Hye, mintakan autograf tuk aku yer! huhu.

eh?

Gambar Ihsan google.





3 semester sudah, berjaya ditempuh dan seakan-akan masa ini cepat benar berlalu tanpa disedari dan dirasai, dan pendakian esok makin panjang. Ada lagi 5 semester berbaki untuk aku melunaskan tanggungjawab ni. Ye, tanggungjawab sebagai seorang pelajar. Bukan suami orang.

Pendakian makin mencabar tatkala di setiap semester, ujiannya berlainan. Berhadapan dengan orang yang juga berlainan. Pensyarah pun sentiasa berlainan mengikut subjek yang di ajar. Malah kondisi belajar pun berlainan. Semuanya lain. Isteri je same. Kalau nak tukar lain, mapuh mung !

Grade, cgpa pun sentiasa bertukar dari tiap sem ke sem. Kalau ada dapat yang sama memang, memang… Kalau 4.00 leper (flat) memang terbaiklah.

Semakin kita beranjak dewasa, sengaja Allah menimpakan ujian yang berbagai-bagai agar kita dapat merasakan betapa indahnya hidup. Lihat perancangan Allah, baikkan?




Semester kali ini, menjanjikan plot cerita yang cukup menarik.

Di suatu kepulauan tanah, Tanah Melayu, terdapat seorang pemuda yang berhati waja. Pemuda tersebut berkulit kuning langsat dan berwajah jernih. Pemuda tersebut amat terkenal dengan gelaran sebagai Ustaz. Bukan… bukan Ustaz Dhon. haih, tak habis cerita lagi ni ade je orang menyampuk. Pemuda itu digelar sebagai Ustaz Jhon. Beliau amat terkenal sehingga menjadi rujukan di seluruh kepulauan nusantara. Dan cerita itu habis disitu saje. Ye, tammat. 

Bukan.

Bukan yang ini aku nak cerita. Tapi sekadar mengimbas masa lalu. Pada aurora senja itu, di Kampung Juasseh.

Tahun ni akan cukuplah sudah umurku yang ke-21. Tahukan apa maknanya? Kita sekarang berada di akhir usia seorang remaja. Nampak macam menyedihkan, namun itulah hakikatnya.

Dulu pernah kawan aku seorang cakap bahawa masa kita remaja inilah kita enjoy dengan hidup, lepas ni takdapat dah. Namun aku sentiasa meragukan perkataan ini sehinggalah pada suatu hari…

“Kita remaja sebenarnya bukanlah sekali, tetapi dua kali, remaja di dunia dan remaja di akhirat. Kalau kita pilih keseronakan remaja di dunia, maka kita akan hilang keseronokan remaja di akhirat. Manakah yang lebih baik?” tepuk dada.

Aku menjadi terkesima dengan ayat ini sehinggalah ke hari ini. Masih terngiang-ngiang ayat ini bermain di telingaku. Namun aku dah mula kehilangan telephone (lost contact) dengan kawan aku yang seorang ni. Dia merupakan sahabat baik yang aku kenal waktu darjah tiga sehingga lepas SPM.


Dalam hidup ini sentiasa Allah beri dua pilihan. Antara syurga dan neraka, antara baik dan jahat, antara pahala dan dosa, antara kebenaran dan kebatilan, samada kita hendak memperjuangkan yang haq atau tidak.

Maka semua pilihan itu Allah telah berikan pada kita. Maka tidakkah kamu memikirkannya?

Petang itu cukup indah. Langit berwarna oren. Menampakkan lagi sinar aurora. MasyaAllah. Kenangan itu memang cukup sukar dilupakan. Alkisah di Juasseh dahulu kala…






p/s: Awal-awal sem ni la kena pancing sikit, sibukkan diri dengan study. huhu. Aku makin bizi lepas nih and tak dapatlah nak update macam selalu, tapi draft akan tetap bertambah. heh. Dan siapa eh masa nak update belog pakai Windows Live Writer? Aku tak dapat nak upload picture banyak-banyak. Ade error “The remote server returned an error: (403) Forbidden.” Gaga. Kesimpulannya lepas ni belog aku tak berpicture la gamaknya.

p/s: Sem ni, 3.50 ! tiada yang senang dalam dunia ni! walau susah mana pun, pasti ada jalan! Kalau tak dapat, sem depan masih ada. Tapi janganlah… aku nak sem ni.. hurm..



pinjam ye gambar..huhu