Tuesday, November 16, 2010

Maafkanlah aku…

بسم الله الرحمن الرحيم
Alhamdulillah… segala kesyukuran ku panjangkan kehadrat Allah di atas limpah kurnianya sehingga kini… Buat kali ini saya menulis entri sendiri dan buat penghargaan untuk seseorang yang pernah meniti di hati ini. Dengan berbekalkan sedikit rujukan jadi dengan ini saya memberi sedikit pendapat dan juga olahan melalui ayat saya sendiri. Salah seorang sahabat Rasulullah pernah berkata, “Pada suatu hari, seorang lelaki datang berjumpa Nabi Muhammad dan berkata, “Berilah saya satu nasihat.” Nabi Muhammad menjawab, “Jangan marah.” Lelaki itu mengulangi permintaannya beberapa kali. Nabi Muhammad tetap menjawab, “Jangan marah.”

Manusia itu tidak terlalu sempurnya, kadang kala ada masanya terlanjur, dan kadang kalanya emosi menguasai fikiran. Namun perlu diingat, sesungguhNya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. Tiada sebab untuk kita tidak memaafkan seseorang walau setinggi mana pun kesalahan terletak dipundaknya. Antara sebab perlu memaafkan seseorang ialah:
  1. Hati yang terguris memerlukan ubat – Dengan meminta maaf ia dapat menyembuhkan hati yang luka. Bagi seseorang yang telah mengakui kesalahannya, terimalah kemaafan darinya kerana bukan mudah seseorang apatah lagi bagi seorang lelaki menzahirkan kemaafannya kepada sahabat rapatnya. Dan oleh itu, barulah hatimu memperoleh ketenangan dengan memaafkan seseorang itu.
  2. Menaikkan semangat seseorang – Kadang-kadang lidah terlanjur bicara, hati khilaf menduga, dalam bergurau ada terkata, dalam bicara terkasar bahasa, dalam tindakan terguris rasa, dalam hidup tidak lepas dosa dan dalam janji mungkir terpaksa. Perkara yang remeh diperbesar besarkan, namun ketahuilah rahmat Allah itu lebih luas dari kemurkaanNya. Maafkan seseorang itu sifatnya sangat mulia dan sangat terpuji, dan ia akan menaikkan semangat seseorang yang dikasihi.
  3. Maafkanlah jika masih sayang – Bukan semua orang didunia yang berani mengakui kesalahan yang mereka buat dan seandainya ada bukanlah mudah bagi mereka untuk minta maaf membetulkan kesilapan. Seandainya kita berada ditempat dia, bagaimanakah perasaan kita? Pernahkah kita terfikir? jadi maafkanlah mereka seandainya anda masih ada segelumit rasa kasih sayang pada teman dan sahabat anda. Dia pun manusia yang sering melakukan dosa, namun janganlah sekali-kali kita menghukumnya atas dosa yang mereka buat, sebaiknya kita serah pada Allah, yang Maha Adil.
Ingatlah dengan memaafkan seseorang hati akan menjadi lebih tenang dan disayangi Allah. Buat temanku, Maafkanlah aku dengan seikhlasnya. SeMoGa ukhwah YaNG TeRJaLiN aKaN MeNJaDi iKaTaN YaNG BeRKeKaLaN DaN MeWaNGi SePaNJaNG MaSa SeHaRuM HeMBuSaN KaSTuRi MeMeNuHi RuaNG KeHiDuPaN KiTa, iNSYaLlah.. Ampun maaf dipinta…
salam ukhuwah fillah…