Friday, September 9, 2011

Azam baru

Alhamdulillah, akhirnya berjaya juga saya melangkah ke sem yang baru walau banyak calar balarnya di sem yang lepas. Mana taknya kalau di sem lepas saya baru mengalami kecundangan yang amat dahsyat. Jadi, sebagai peringatan, saya ringankan jari ini menulis di halaman ni untuk berubah menjadi insan yang lebih baik!

Apa saya nak buat sem ni?

Ya, itu persoalan yang bijak. Kurangkan aktiviti, lebihkan ‘studi’!

Haha, aktiviti? Biarlah rahsia.

Yang pasti, pisang tidak akan berbuah dua kali. (ini fakta, memang pisang takkan berbuah dua kali) Ataupun, pepatah lain, saya takkan tunggu terhantuk baru nak terngadah or sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya dan pepatah lain yang seerti dengannya.

Buat kawan-kawan semua, setelah lebih 4 bulan kita tidak berjumpa, kita akan berjumpa lagi nanti. InsyaAllah.

Yap! see u di ipt. Masa tu, saya nak kamu semua melihat saya sebagai orang yang baru. Orang yang betul-betul dahagakan ilmu. Tapi kalau kamu semua melihat saya tertidur dalam kelas… kejutlah! ha ha ha. Memang perkara itu tak dapat nak dielakkan sejak dari kecil.

Dan lagi, saya berazam andainya saya masih tidak dapat dekan, don’t call me Dhon. ha ha ha.

Itu je ke? (suara dari hati)

No no no. Selain daripada kurangkan aktiviti, ada lagi perkara mustahak yang perlu saya lakukan. That is tinggalkan laptop ni. ha ha ha.

Ya, saya sendiri akan putuskan bila masa saya nak gunakan laptop masa belajar nanti. Seminggu sekali, dan sekali sejam. Maksudnya, sejam untuk seminggu.

Boleh ke ni? (suara dari hati)

InsyaAllah, bila saya dah berazam, saya akan berusaha. Dan bila saya dah berusaha, saya serahkan sepenuhnya pada Allah.

Kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang bertawakal kepada-Nya. [Ali Imran 3:159]

Saya akan ingat janji-janji Allah. Itu yang akan membuatkan saya terus hidup dan berjuang demiNya. Saya akan berbakti pada ibu bapa. Mereka yang telah membesarkan saya tanpa sedikit pun membuatkan saya berasa susah. Andai darah ini masih mengalir dalam badan saya, andai bumi ini masih berputar mengikut orbitnya, andai kaki ini masih mampu melangkah dibumi Allah, saya akan terus perjalanan ini, walau didepan sana adalah sebuah lembah yang penuh noda dan dusta.

Hidup dan matiku hanya untuk Allah. Ganbatte!