Tuesday, May 28, 2013

Nama..

Ada Apa Pada Nama?

Dulu waktu masih kecil, saya pernah untuk membenci nama sendiri. Ya, rasanya cemburu amat melihat teman-teman sekolah punya nama yang bagus juga cantik. Sedang saya namanya kelihatan pelik sekali – anggapan.

Dan bila saya semakin membesar dewasa, akhirnya saya mulai mengerti ─ ada apa pada nama.

.

Ada apa pada nama ?

 

.

Menurut saya sendiri nama itu adalah sebuah harapan. Harapan besar yang dibina oleh orang tua kita sendiri; yang beberapa dari mereka telah membinanya sebelum roh kita ditiupkan ke rahim bonda. Mereka, punya ingin untuk kita bakal mendewasa seiring harapan tersebut.

 

Ada apa pada nama ?

 

.

Saya percaya, setiap orang tua tanpa sedarnya telah bersastera lewat nama anak-anak mereka. Ya, makna di balik nama kita itulah sastera – paragraph hidup yang bergerak nyata tanpa hujungnya. Kita, bakal membawa sastera itu walau ke mana saja melangkah dibumi. Sekalipun langkah tersebut telah terhenti karena kematian tapi tetap saja nama itu akan dikenang.

 

Ada apa pada nama ?

 

.

Sungguhpun, orang tua yang memberikan nama buat kita. Hakikatnya, tanpa seizin-Nya ianya takkan menjadi sebuah kenyataan bukan ?

Ya, asalnya Tuhanlah yang lebih awal menamakan kita sebenarnya. Maka, bersaksilah harapan di atas harapan.


Maha Suci Allah, pada indah sebuah nama.


Senyum.


* barangkali kerana itu jugalah saya sering mendapat kekuatan untuk bangun semula lewat erti nama sendiri. :’)


p/s: Dhon Damaska. Mungkin tiada makna/maksud dalam mana-mana bahasa di dunia, tapi aku sendirilah yang akan memberi makna pada nama ini.

Dengan menjadi orang yang hebat, se-gah namaku.

 

No comments:

Post a Comment