Monday, April 21, 2014

Dia..

Dhon Damaska bin Darwin. Nama ayah Darwin bin Burhan. Nama mak Masnita binti Zaini. Mak ayah membesar di kota Pariaman, Padang.

Anak sulung, daripada lima orang adik beradik. Nama adik-beradik:

1. Dhon Damaska

2. Eron Damaska

3. Zulhadi Damaska

4. Ahmad Amyrul Damaska

5. Nurul hazlin Damaska.

Lahir kat Hospital Bersalin Kuala Lumpur. Sebuah keluarga miskin yang tinggal di rumah setinggan. Lepas tu terbakar, tumpang rumah orang lain. Pernah jatuh basikal, sampai berdarah dan berparut.

Lepas tu berpindah ke rumah sewa, mak yang sara hidup. Mak orangnya kuat, selalu menangis, tapi dia memang hebat. Tak kenal erti jemu melakukan kerjanya berhari-hari sampai sekarang.

Mak kerja sendiri, tak pernah bercuti. Kalau cuti nak makan apa?!

Itulah mak. Walau dia bukan seperti ibu yang lain, yang jaga makan minum keluarga. Tapi dia masih mampu berbakti pada keluarga. Darah mak mengalir dalam jiwa.

Dhon Damaska, orang yang pendiam. Sejak dari kecil lagi. Sukar nak bersosial dengan rakan sebaya. Hanya ada seorang kawan baik sejak dari sekolah rendah, sekarang hilang entah kemana. Tak pernah couple! ye sebab tak hensem. Sapa lah nak kat dia.

Adik dua orang lagi masih belajar di sekolah. Dan ibu sudah makin tidak larat. Seharusnya, giliran dia gantikan tempat ibu. Masa untuk dia sara keluarganya pula. Aduh, tanggungjawab.

Tuhan,

Mudahkan langkah ini.