Monday, January 17, 2011

Menjadi raja seHARI – Permaisuri suri pun sehari

Bismillah..

Ini diambil daripada penulisan disini, seorang muslimat. Memang benar kata2 beliau. Cuba ambil iktibar dan cerminkan pada diri. Buat sahabatku yang bakal berbait muslim kelak, jangan lupa ajak aku okay. kih2.

copy and paste bermula.

 

Raja Sehari.

Gelaran ini biasa dikaitkan dengan pengantin baru. Terutama yang sedang meraikan majlis kenduri kahwin.

Awal umur saya dahulu, saya tidak begitu faham mengapa orang kahwin dikaitkan dengan gelaran raja tak tentu pasal? Sehari saje pulak tu.. Pelik.

Tapi saya biar saje persoalan tak begitu penting itu diam dalam kepala saya tak berjawab. Suatu masa dahulu (ceh macam nak bed time story), saya berpeluang ke satu kenduri kahwin. Majlis naqibah saya sewaktu saya di tingkatan tiga. Muallimah Nazneen binti Ismail. Itu pertama kali saya ke walimah dengan agak kagum. Sebelum tu pernah juga, sewaktu walimah Muallimah Umi dan beberapa walimah yang lain. Tapi seingat saya majlis kahwin naqibah saya ini mengagumkan saya.

Dosa Sehari.

Muallimah berpakaian biasa. Tiada make-up, tiada labuca-labuci, tiada kilat sana-sini. Biasa. Pakai baju kurung biasa. Tudung labuh biasa. Yang luar biasanya ialah keserian iman diwajahnya membuatkan tetamu yang hadir masih dapat mengenal pasti muallimah sebagai pengantin.

Saya ke walimah itu dengan keluarga saya. Kemudian, saya pulang ke asrama, saya menceritakan perihal ke kenduri ini kepada sahabat-sahabat saya yang tak berpeluang pergi. Saya turut menceritakan kekaguman saya.

Lantas bunyi satu suara dari sahabat saya,

"Respect la.. Orang selalunya even time biasa-biasa pakai muslimah, time kahwin mesti nak 'special' sikit. Maklumlah, raja sehari."

Alang-alang sahabat saya membuka topik, saya pun meleraikan bungkam di minda yang terperuk lama,

"Kenapa orang kahwin digelar raja sehari eh? Dan kenapa pulak awak kata muallimah macam tak taasub sangat dengan gelaran raja sehari?"

Sedikit tawa kecil dari semua sahabat saya. Mungkin mereka menahan gelak kerana 'kelampian' saya tentang makna disebalik raja sehari. Kemudian sahabat saya tadi menjelaskan dengan panjang lebar,

"Yelah, digelar raja sehari sebab hari dia kahwin tu, dia jadi orang yang special. Semua orang sambut dia. Dia pakai cantik-cantik, luar biasa. Semua wish dia. Senyum kat dia. Bagi hadiah kat dia. Dia tak banyak buat kerja (even actually pengantinlah paling penat kot :P). SEMUA MATA MENADANG KE ARAH DIA.. Kita kata muallimah macam tak taasub dengan gelaran raja sehari tu sebab, macam awak kata lah, muallimah pakai biasa-biasa. Maksudnya, muallimah tetap juga menjaga dirinya dari dilihat secara taasub oleh mata-mata yang tak sepatutnya. Biarpun bergelar raja sehari. Takkan lah dengan sehari menjadi raja itu, bermacam-macam mata yang melihat dengan pelbagai tafsiran itu menjadikan si pengantin tak pasal-pasal tukar gelaran menjadi Dosa SeHARI?. Na'uzubillah.."

Baru faham Bahasa Melayu.

Setelah dijelaskan oleh sahabat saya itu, baru saya begitu memahami apa makna gelaran raja sehari yang biasa diguna pakai. Hampeh sungguh tingkatan tiga baru faham. Haha..

Saya tak pasti sama ada maksud yang sahabat saya jelaskan itu benar dari segi istilah asal kalimah atau tidak. Tapi begitulah yang saya pegang sehingga sekarang. Antara sebab saya kagum dengan Muallimah Nazneen sampai sekarang, sebab dari walimah Muallimah la saya mula mengerti suatu vocab mudah. Hehe

Penolong Ketua Umum Hira' sesi 2008/2009.

Alhamdulillah tadi berkesempatan ke majlis kahwin Kak Nur Najihah binti Abdul Muhaimin. Sekali lagi, saya melafazkan rasa syukur. Inilah nikmat iman yang Allah beri. Alhamdulillah Kak Najihah juga menjaga tatasusila raja sehari mengikut syariat yang Islam gariskan.

Saya tak berkesempatan sembang lama dengan pengantin. Tetapi sembanglah dengan adik & sepupunya melafazkan syukur saya.

Semoga Allah membantu kehidupan status baru kalian dalam membina teguh Islam yang takkan runtuh.

Semoga Allah memberi kebahagiaan kepada pasangan ini hingga kelak bertemu & menetap kekal disyurga bersama pasangan & keluarga tercinta. Tahniah buat kak jee dan suami :)

Wallahu a'lam.

link

select all + ctrl c + ctrl v –> window live writer and publish. done it. dan sedar tak sedar ni post ku yang ke-40. tapi aku hanya copy paste jer. tak boleh. kena taip sikit. tak nak lah.. baru 40, blogger lain dah beratus da… ok2, cukup la tu taip…

3 comments:

  1. menarik :) perkongsian yang baik

    Cerpen menarik.
    Penghujung!

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah akan cuba untuk mengikut yg baik.. n_n Comey kot.. hehe

    p/s : Redha Allah yang penting..

    ReplyDelete
  3. Iqbalsyarie: hnye sekdar berkongsi shj.. semoga bermanfaat.......

    ckin: sgt comel dn molek klu begitu... iman yg mantap.....

    p/s: betul, stuju!

    ReplyDelete