Thursday, August 18, 2011

La Tahzan

Disebalik kesulitan itu ada kemudahan, esok akan merekah bunga yang harum mengusir kesedihan menjadi penghibur hati InsyaAllah

Kullu nafsin za iqatul maut. Setiap yang bernafas pasti akan mati. Mana-mana makhluk yang bernyawa pasti tidak akan terlepas dari ketentuan dan takdir Allah. Kita sama sekali tidak boleh lari daripada ajal.

Ajal sering sekali mengingati kita. Maut itu tersangatlah hampir. Dan kita kenalah sentiasa mempersiapi diri dengan segala amal bekalan dan takwa.

Pemergiannya adalah satu tanda dan ketentuan Allah. Disini Allah ingin mengajar kita, mendidik kita agar menerima qadha’ dan qadar. Belajar merasai kehilangan sesuatu benda yang kita kasihi dan sayangi.

Jalan Allah itu indah. Setiap jalanNya di ajarkan kita dengan mengenal erti kesusahan dan kesedihan. Belajarlah DIAM dari banyaknya BICARA, Belajar SABAR dari sebuah KEMARAHAN, Belajar KESUSAHAN dari hidup SENANG, Belajar MENANGIS dari suatu KEBAHAGIAN, Belajar KEIKHLASAN dari KEPEDIHAN, Belajar TAWAKKAL dari UJIAN, dan Belajarlah REDHA dari satu KETENTUAN

Sesudah itu Allah mengurniakan kita sebuah kemanisan iman dan takwa. Innallaha ma ana.

Rasulullah saw. bersabda: “Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada Mukmin yang lemah.

Semoga hari esok menjanjikan langit yang cerah dan hidup yang indah!

La Tahzan sahabatku… n_n ::senyum::